Screenshot

DooM Open 2010

Účastníci prosincové DooM Open 2010, chybí Bubuss se synem...

[ 01.09.10 ] [ 09:16:42 ] [ Vain ] [ Komentáře: 5 ]

Jak se hraje nový Odamex 0.5.0

Nový Odamex mezi námi je již pár dní, a jelikož se s touto verzí objevili i dobrovolníci, kteří měli chuť si tento port konečně vyzkoušet, mám pár zápasů odehráno a chtěl bych se podělit o postřehy. Především díky ufonovi, Bulbovi a Jarinovi, kteří se na Odamexu objevili a nějaké ty hry zahráli.

Na úvod vyfiltrujeme čtenáře =) Odamex je multiplayerový port, založený na bázi klient/server, což znamená, že ke hře nemusíme skoro nic řešit, snad jen správnou verzi klienta, schopnou se na určitou verzi serveru připojit. To není žádná novinka, ostatně takto fungují i ostatní porty které známe. Proč by měl ale Odamex zaujmout? Všichni hrajeme ZDaemon nebo SkullTag z jednoho prostého důvodu, více, či méně nám připomínají starou oldschoolovou hru Doom. Porty se ovšem navzájem liší. Porovnejme třeba právě SkullTag a ZDaemon, spousta lidí ani nebere SkullTag jako Doom, různé módy, které mají pramálo společného s Doomem, 3D podlahy a podobně (což ovšem nebývá na škodu, dokud to jde vypnout). Porovnáte-li ovšem Odamex a ZDaemon, nabízí se říct, že ZDaemon vlastně Doom není také =) No ale samozřejmě půjdeme-li dále a porovnáme Odamex a Chocolate Doom, zjistíme, že Odamex také není Doom, no ale porovnáme-li Chocolate Doom s... asi chápete.

Odamex má ke klasickému Doomu nejblíže pokud jde o porty klient/server a proto by mohl zaujmou některé lidi. Pokud nevidíte rozdíl už mezi SkullTagem a ZDaemonem, nemusí Vás Odamex moc zajímat (ale vyzkoušení také nic nestojí). Druhou věcí, která stojí za zmínku je, že Odamex je stále ve vývoji, ačkoliv porovnáme-li jej s verzí, o které jsme tady na iDoomu psali před 3.5 roku, tak je to úplně jiný port, stále to však není tak vychytané jako SkullTag nebo ZDaemon, ale stav se zlepšuje, a to je důležité.

V aktuální verzi je opravdu nemilá jedna věc, která má ovšem za následek problém druhý. Je to již v minulé novince upozorňující na Odamex 0.5.0 problém s myší ve Windows. Chyba není ani tak na straně Odamexu jako knihoven (dll), které tyto vstupy obstarávají. Všechny, především 3D akční, hry využívající SDL ke svému běhu s tímto měly či mají problém. Řešení je ovšem na světě, člověk s přezdívkou entryway a programátor (pokud sem pochopil správně) PrBoomu+ problém dokázal opravit, cituji:

After I discovered why SDL mouse movement is so laggy in some situations (more correctly: I discovered how to fix, not why it happens) I recoded it in current way and most (all?) SDL-based ports have stolen that.

Je to začarovaná skříňka. Ale důležité je to opravit, i za cenu, že se nezjistí, proč k problému dochází, jelikož vstupy z periférií jsou přes SDL ovládány i v ostatních operačních systémech jako v Mac OS X nebo v Linuxovýh distribucích, kde je myš absolutně bez problémů. Problém se dá obejít kouzelným parametrem -directx, který Odamexu řekne, že výstupy nemá zpracovávat SDL a myš je v pořádku. S tímto ovšem přichází další problém, rozhozené barvy, krásně známé ze ZDaemonu na operačních systémech Windows Vista a Windows 7. Takže si člověk na Windows moc nevybere, buď špatnou myš nebo rozhozené barvy. Bugy pro myš i pro rozhozené barvy jsou nahlášeny pod čísly #564 respektive #624. Teoreticky by se to dočasně mělo dát vyřešit tak, že se Odamex spustí s parametrem -directx ovšem v okně, tedy ne ve full screen, alespoň to naznačil Hex při hlášení bugu, můžete vyzkoušet, já nemám Windows po ruce momentálně.

Pomineme-li tyto problémy, je Odamex, alespoň co se duelů a DM týče skvěle hratelný. Občas se samozřejmě nějaké problémy mohou naskytnout, jako nevystřelení z BFG, ovšem to jsou problémy důvěryhodně známe i ze ZDaemonu. Ufon se zmínil, že v Judasu se mu dvakrát zdálo, že nezafungoval autoaim a že broky letěly v úrovní hlavně namísto aby trefily protihráče, mě se to nestalo, nebo jsem to alespoň nepostřehl, takže se to snad nestává moc často.

Stejně dobře, ačkoliv ne dokonale, jsem se cítil v coopu. Zkoušel jsem klasický Doom2.wad a Dietest Extreme. U Dietestu byla nevýhoda, že Odamex si drží staré chování, tedy monstra mají "nekonečnou výšku" a když potřebujete z patra seskočit a jsou pod Vámi příšery, neseskočíte. Bohužel mapeři na tyto omezení klasického Doomu dnes moc nemyslí a spoléhají, že je wad hraný v portu, kde toto omezení buď již není, nebo je pomocí dmflags vypnuto. Pokud mě paměť neklame, Odamex toto vypnout neumožňuje a drží se chování z klasiky.

Osobně nevím co víc bych k hraní Odamexu mohl dodat, a proto doufám, že se do diskuse zapojí hráči, co Odamex zkoušeli, třeba i na Windows, jestli pomůže hrát v okně s parametrem -directx aniž by se rozhodily barvy a podobně. Já osobně Odamex doporučit můžu a máte-li třeba jen na malém diskovém oddílu Linux, můžete si jej vychutnat už de facto naplno v něm.

Pokud máte zájem si Odamex vyzkoušet a na serverech zrovna náhodou nikdo není ;-) můžete se stavit na irc #doom.cz kde si hry domlouváme a dá se říct, že posledních pár dní denně hrajeme. Jestli máte rádi klasiku, rozhodně stojí Odamex alespoň za vyzkoušení.
Komentáře k novince:

#1   02.09.10 23:59:28  dew
no uz je to hratelne, clovek si konecne muze nastavit mysku, jak potrebuje. :) prijde mi, ze to kyvani (movebob) je trochu moc agresivni i proti vanilce, kyve se cely obraz, coz je chvilemi na morskou nemoc. taky mi prijde zatim jeste nestabilni chovani na z-ose, tzn kdyz jde clovek ze schodu, zazije podivnou cukaturu. jde to pozorovat i pri kempeni bfg mistnosti v entry. :)
co musim urcite ocenit je ssg, ten rozdil jde poznat okamzite.. 'vejir' broku je mnohem mensi nez v zdaemonu, kde je to jeste porad 'spravene' jen napul dashivovym prastarym patchem. v dusledku je samozrejme ssg presnejsi, takze dava vetsi damage. jen pro uplnost dodam, ze skulltagova broxna ma pomerne v poradku rozptyl, ale vyrazne snizenou prumernou damage.
#2   03.09.10 08:10:54  vain
S tím movebob to je zajímavý postřeh, nějak jsem si toho nevšiml, zkusím až budu doma to porovnat s čokoládou. O tom cukání na schodech se ví (podobný problém na výtazích - obojí pouze v síťových hrách, single je ok), už je na to i patch (viz bug 617), takže v příští verzi snad bude opraveno (není to tak strašné, nějak jsem to ani nevnímal). Broxna je opravdu úžasná, to se přidávám. Pokud jde o broxnu ve skulltagu, tak tam na to tuším je dmflag (nebo minimálně určitě byl), který účinnost broxny zvyšuje na "kvalitu" doom2.exe
#3   03.09.10 12:59:07  Method
Musim souhlasit, že takové duely, nebo FFA už jsou více, než hratelné a jediné co mě výrazně bilo do očí je to již zmíněné chození do schodů a chození na hýbajícím se výtahu, ale jestli už je na to patch, tak super. Hrozně rád bych taky zkusil jak je na tom CTF ... možná by stálo za to se domluvit třeba na neděli večer? Jinak se bojim, že sehnat aspoň 6 lidu bude peklo :) Další věc co bych strašně rád viděl dotaženou je coop ... nevíš jakou to teď má prioritu, nebo jestli na tom někdo dělá? (teď mám na mysli ty animace monster hlavně) A ještě jedna otázka - Jak je to s kompatibilitou dem vůči d2.exe / boom enginu? Plánuje se zpětná kompatibilita dem nahraných v coop?
#4   03.09.10 13:13:57  vain
Jak jsem říkal na IRC, sehnat lidi si myslím nebude až takový problém. Pokud jde o coop tak bug #32 (http://odamex.net/bugs/show_bug.cgi?id=32) je blocker pro verzi 0.6, takže prioritu to určitě má a animace monster momentálně řeší Spleen (bug # 597) Podpora dem by měla být na dobré úrovni, minimálně d2.exe včetně coop (ty jsem ovšem nezkoušel, můžeš zkusit). Demo které se rozhodí určitě nahlas.
#5   03.09.10 13:15:14  vain
K těm rozhozeným demům, nejlépe sem http://odamex.net/bugs/show_bug.cgi?id=55