Screenshot

DooM Open 2010

Účastníci prosincové DooM Open 2010, chybí Bubuss se synem...

Návod pro začínající deathmatch pařany

[ Avenger ] [ 28.02.2000 ]

Úvod

Doom je podle mého subjektivního názoru a doufám, že nejenom mého, nejlepší hra všech dob. Tato Hra s velkým H, kterou firma ID software stvořila, se stala dokonalou předlohou pro nastávající 3D akční scénu. Je to hra s nezapomenutelně skvělou atmosférou, kterou nenajdete nikde jinde. Doom je také hra, ve které se také poprvé objevil deathmatch. Ano poprvé. Konečně jste si mohli zahrát proti kamaráDoom a dokázat, že jste lepší. Některé dnešní hry s dokonalou grafikou (které raději nebudu jmenovat) nejsou ani tak z desetiny hratelné jako právě ten starý kostrbatý děda se jménem Doom. A právě jeho deathmatch je kvůli své pure akci, pro mě tím pravým zážitkem. A právě taky proto jsem se rozhodl připravit tento článek, který je právě věnován deathmatchi Dooma.

Pro antitalenty (pokročilí nečíst :-)

Další věc je config a nastavení Dooma. Doom, jak by jste si nemysleli, je hra dělaná pod DOSem a tak si musíte zvukovku nastavit sami. Hoďte setup.exe. Předpokládám, že víte jakou máte zvukovku, a tak si ji snad nastavíte. Jestliže nevíte, hoďte běžný SoundBlaster nebo na to metodou pokus-omyl přiijdete. Další věc je nadefinování kláves. Tady si běžný antitalent pomyslí, že Doom nezná myš. Chyba, ať vás ani nenapadne dávat "keyboard only". Hezky pěkně "keyboard & mouse" a vzhůru pro nadefiování kláves*. Klávesy na chození a strafing (úkroky) si rozdělte někde blízko sebe (logicky). Velice oblíbené je nastavení do trojúhelníku. Já osobně používám trojůhleník Z-C-S. To znamená, že S a X je dopředu a dozadu, Z a C je strafování vlevo a vpravo. Mnoho lidí také používá trojúhelník W-A-D :-). Pak ještě nastavte klávesy pro otevírání dveří a běh a můžeme se pustit do samotného Dooma. Spusťte soubor doom2.exe a hoďte nejdříve new game, pro vyzkoušení a pozdější doladění citlivosti myši a hlasitosti zvuků resp. hudby v menu options**.Spusťte new game na průměrnou obtížnost a zahrejte si několik kol, aby jste poznali zbraně, monstra a prostě celkově zajeli do hry. Jestliže se vám hra zdá moc nudná nebo kostrbatá, tak okamžitě opusťte tento site a do smrti se mu vyhněte.

* Jestliže nejste schopni určit co je to ta "myš", nebo na ní máte alergii zadejte controller "keyboard only".

**Jestliže je pro Vás citlivost myši pořád malá i při maximálním nastavení v options, editujte soubor default.cfg a mouse_sensitivity zvyšte číslo o požadovanou hodnotu. Nejvyšší korektní hodnota je 29, ale můžete dát i více, ale pak nesmíte vstoupit v menu hry do options, protože by Vám hra krachla.

Pro normální lidi, kteří již Dooma viděli a znají ho

Tak, Dooma už známe, ale co ten deathmatch? Fajn. Tak do toho. První věc co teď potřebujete je buď druhý počítač, nebo celá síť. V prvním případě potřebujete ještě sériový kábel, kterým spojíte oba dva počítače. Jestliže jste ti šťastní, kteří toto všechno máte k dispozici, čtěte dále. Jestli ne, nezoufejte, snad se v budoucnu naskytne příležitost. V Doomovském adresáři najdeme také kromě hlavních programů také ještě programy sersetup a ipxsetup.exe. Tyto programy slouží ke spuštění hry v módu pro více hráčů podle zadaných parametrů. Tak například:

sersetup.exe -warp 1 -deathmatch -altdeath -nomusic -com2 -skill 5 -nomonsters -record demo -maxdemo 2048

toto spuštění, by nám specifikovalo, že budu hrát po kablu v 1. kole, deathmatch verze 2 (tzn. že se předměty znovuobjevují po půlminutových intervalech), že mě nebude otravovat hudba, že budu hrát přes COM2, na nejvyšší obtížost, bez monster a že to celé budu nahrávat do souboru demo.lmp a demo nebude větší, než 2MB. Podobně funguje i program ipxsetup, ten je pro síť a nepíše se parametr -com2 a se přidává parametr -nodes 2 nebo 3 nebo 4 podle počtu pařanů. Samozřejmě se ten samý řádek musí napsat (nebo si na to raději udělejte baťák) i na druhém počítači.

Tak, jestliže jste zdárně spustili hru, jste za vodou, jestli ne, máte blbě nakonfigurovaný počítač, nebo špatnou verzi Dooma, nebo málo paměti, nebo.... Mrkněte co vám to hodilo za chybu a podívejte se do readme.txt.

Výhody a nevýhody kablu a síťovky: Po kablu nohou hrát jen 2 lidi. Kabel je několikanásobně levnější, než síťovka, ale disponuje jen zlomkem její rychlosti a má velkou prodlevu ve hře. Kábel je spíše pro začínající DM pařany. Pro pařany, co hrajou furt, anebo ve více lidech je zase vhodná síťovka. Třeba když máte síť ve škole nebo v práci.


Malý přehled typů zbraní a použitelnosti v deathmatch

1) pěst- takřka neůčinná, pouze v módu berserk, kdy se její síla zdesetinásobí, jinak okamžitě hledejte jinou... (myslím zbraň).

2) chainsaw (motorovka) - Na řezání velice účinná zbraň, ale také použitelná jen v nouzi.

3) pistole- základní zbraň, použitelná v nouzi a taky na dálku.

4) shotgun (brokovnice) - skvělá zbraň na dálku, dvě rány nepřítele bez problému usmrtí (při standartním zdraví).

5) super shotgun (dvouhlavňovka) - moje nejoblíbenější zbraň, velice praktická, ale bohužel na dálku neúčinná, a má celkem pomalé nabíjení.

6) chaingun (kulomet) - velmi rychlá kadence, na dálku asi nejlepší.

7) rocket launcher (raketomet) - skvělý na vymetání a zajišťování nelibých prostor.

8)plasma gun (toaster) - prostě plasmovka, má nejrychleší kadenci, v mžiku oslepí a zneškodní cokoli jí přijde do cesty.

9) BFG 9000 - aneb big fuckin' gun, nejničivější zbraň, ale má nejpomalejší výstřely a ohromnou spotřebu plasmy (40cellů).

A můžeme se vrhnout na strategii:

  • Používejte Circle strafe, tj. obíhání protivníka kolem dokola a "obstřelování". Circle strafe je jedna z nejzákladnějších strategií v přímém boji. Zpočátku se vám obíhání nebude dařit, je to ze začátku dost složité, ale časem to vypilujete k dokonalosti. Obíhání zmate protivníka při míření, a tak mu způsobí větší problémy s vašim zasažením.
  • Silent BFG - Jistě to znáte, ale připomenu. Po výstřelu z BFG použijte "use" u stěny a protivník neuslyší nabíjení a tím ho můžete překvapit.
  • Multi rocketting - to je můj skromný název pro zasypání protivníka raketami v případě jeho ústupu. Střílejte rakety na protivníka když běžíte za ním, tím docílíte toho, že vystřelením rakety předešlou raketu doháníte, a tím prakticky zmenšujete dálkové rozdíly mezi vystřelenými raketami. Jestliže se protivník přiblíží ke zdi nebo ho dav raket dožene, rakety ho doslova zasypou a tím i pořádně zmasakrujou :-)
  • Poslouchejte v deathmatchi všechny zvuky, musíte slyšet co se kolem děje, jen tak vydedukujete, kde se protivník zrodí, nebo co a kde právě sebral. Třeba když v map 01 chvíli po protivníkově zrození uslyšíte klasické "ehm" můžete si být na 90% jisti, že se zrodil u motorovky (tedy tam, kde začíná hra) v opačném případě vás překvapí silent BFGčkem :-).
  • Berte všechny zbraně. Když seberete všechny zbraně, a hlavně ty důležité, protivník si pak musí vystačit jen s tím, "co mu necháte".
  • To samé platí i o zdraví, berte medikit (+25) i případě, že máte třeba 98% zdraví.
  • Nemyslete si, že když surově porazíte bota v poměru 50:0, budete také tak surově porážet lidské protivníky. Bot myslí strojově, časem nad ním vyzraje každý, a proto nepokládám za dobré trénovat pouze na botovi.
  • Jestliže víte, že po souboji s protivníkem, který vás teďko fragnul, je dost zraněn, běžte ho okamžitě dorazit :-) Tím získáte frag skoro zadarmo, protože nemá mnoho času na ozdravení se (logicky to neplatí v případě, že měl před tím vedle sebe plno medikitů, to by vás pak hezky fragnul on :-(
  • Nikdy nepodceňuj nepřítele! Je to pravidlo číslo jedna. Myslím, že k tomu není co dodat... :-)
  • Snažte se zapamatovat protivníkovu strategii. Třeba jestliže jde po zrození ihned pro rocket launcher, můžete tam už s ním na něj čekat :-)
  • Když střílíte na dálku proti nepříteli, a on se hýbe na nějakou stranu snad vám ani nemusím připomínat, že střílejte před něho, aby ho to zasáhlo když tam právě doběhne (samozřejmě to neplatí u brokovnice nebo chaingunu :-)
  • Nebojte se vystřelit raketu tam, kde si myslíte, že by se mohl skrývat a při ústupu a vašem pronásledování pošlete nepříteli na pozdrav několik raket, bude určitě rád :-)
  • Telefrag - Aneb frag zdarma. Častá věc v kolech s mnoha teleporty. Fígl je v tom, že se objevíte na místě, kde se právě protivník zrodil a jestli nestačil zhrhnout má smůlu :-).
  • Straferun. Zrychlení běhu o 6-10%. Místo klasického běhu, používejte dopředu+strafeleft nebo dopředu+straferight. Tato technika se používá jak v DM tak v SG. Ještě o něco rychlejší je straferun 50, kde se patřičně natočíte na úhel pohledu 45 stupňů dopředu a použijete dopředu+strafe. Tohle je o něco složitejší, ale zase o fous rychlejší.
  • Wallrun. Aneb doslova "stěnoběh". Použijte straferun na stěnu, tím dosáhnete toho, že dřete o stěnu a zároveň běžíte, a tak vás stěna jakoby uvolňuje a zastavuje v mikrointervalech, v praxi to znamená prudkou akceleraci dopředu. Zpočátku to chce cvik. V deathmatchi se wallrunu moc nepoužívá, spíš v singlu, ale byly situace, kdy mi tohle zachráníli život.

Pozn. Ke všem uvedeným radám je nutno poznamenat, že samozřejmě musíte odhadnout situaci, nikdy některé tyto rady nejsou vždy univerzální, ale doufám, že každá má cosi do sebe.